Realizując założenia projektu edukacyjnego „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF” nauczyciele podjęli różnorodne działania mające na celu przybliżenie dzieciom ich praw. W ciągu tygodnia poprzedzającego obchody Dnia Praw Dziecka organizowali różne sytuacje edukacyjne, wykorzystując przy tym rożne metody i formy pracy z dziećmi oraz materiały dydaktyczne.
Starsze dzieci poznały swoje prawa oglądając prezentację pt. „Prawa dziecka – Twoje prawa!” film animowany pt. „Czym są prawa dziecka?”. W celu przybliżenia dzieciom ich praw w jednej z grup wykorzystano tekst wiersza Marcina Brykczyńskiego pt. „O prawach dziecka”. Z kolei młodsze swoje prawa poznały oglądając film edukacyjny pt. „Prawa dziecka” (https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4). Dzięki „Książeczce o prawach dziecka dla najmłodszych” dzieci nie tylko poznały swoje prawa, ale również dowiedziały się, że gwarantuje je im dokument jakim jest Konwencja o Prawach Dziecka. Dowiedziały się komu prawa przysługują i kto odpowiada za ich przestrzeganie. W trakcie realizacji tematyki dotyczącej praw dziecka, nauczyciele starali się ukazać dzieciom jak żyją ich koledzy w różnych częściach świata, którzy mają takie same prawa, prezentując np. film „Lekcje z Januszem Korczakiem” (https://www.youtube.com/watch?v=S2nWD-4ziM8), „Dzieci z różnych stron świata” https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20.
W celu utrwalenia wiedzy zdobytej na temat praw i lepszego ich zrozumienia nauczyciele organizowali różne działania. Między innymi dzieci próbowały wyjaśniać w trakcie rozmów prowadzonych w grupach, co rozumieją przez poszczególne prawa przedstawione w formie obrazków, graficznych rysunków. Dowiedziały się czym jest tolerancja, akceptacja, empatia. Starsze dzieci starały się wyjaśnić pojęcie tolerancji w formie graficznej. Ponadto wykonały plakat pt. „Mam prawo do…”. Odgrywały scenki dramowe, prezentując wybrane prawa. Młodsze z kolei próbowały przedstawić je w formie plastycznej, rysując, malując swoje prawa. Najmłodsze natomiast utrwalały swoje prawa, kolorując obrazki przygotowane przez organizatora. Usystematyzowaniu wiedzy na temat praw służyły również zabawy i gry dydaktyczne, między innymi „Memory- Poznaj prawa dziecka”.
W trakcie realizacji projektu dzieci miały możliwość przedstawić własne myśli i wyobrażenia dotyczące szczęśliwego dzieciństwa, świata, w którym chciałyby żyć, zarówno w formie werbalnej, jak i plastycznej oraz konstrukcyjnej.
Dzień 19.11.2021r. był dniem podsumowania tygodniowych działań. Był dniem świętowania Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. W tym dniu zarówno dzieci jak i personel przybyli do przedszkola ubrani na niebiesko. Przedszkolaki ozdabiały twarze samoprzylepnymi, niebieskimi serduszkami, rysowały je kredkami do malowania twarzy. Starsze dzieci przypomniały o prawach dziecka młodszym kolegom, śpiewając piosenkę Małej Orkiestry Dni Naszych pt. „Prawa dziecka” (https://www.youtube.com/watch?v=80lISAvoqT8&t=1s ). W trakcie zabawy „Prawa dziecka” dzieci wspaniale rozpoznawały poszczególne prawa, wskazując odpowiednie ilustracje, jak również dobierając ilustracje do odgrywanych przez starszych kolegów scenek dramowych. Dzieci 5 i 6-letnie mogły wykazać się wiedzą na temat praw dziecka w trakcie quizu, odpowiadając z wielkim zaangażowaniem na pytania Quiz Kahoot – wprowadzenie do praw dziecka, przygotowanego przez pomysłodawcę projektu. Dzieci z jednej z grup wykonały niebieskie chorągiewki z obrazkami wybranych praw dziecka, które wykorzystały później w trakcie zabaw i pląsów przy muzyce. Z kolei młodsze przedszkolaki stworzyły piękny plakat w postaci niebieskiego balonu, odbijając swoje dłonie pomalowane niebieską farbą na dużym arkuszu papieru. Balon ten ma przypominać i symbolizować prawa dzieci. Wszyscy świetnie bawili się przy piosenkach dziecięcych niebieskimi balonami. Między innymi przy piosence Majki Jeżowskiej pt. „Wszystkie dzieci nasze są”.
Udział w projekcie był dla wszystkich przedszkolaków bardzo ciekawym doświadczeniem. Niezależnie od wieku, dzieci były bardzo zainteresowane tematyką dotyczącą praw dziecka. Bardzo chętnie i aktywnie brały udział w zajęciach, zdobywały wiedzę dzięki zastosowanym formom i aktywizującym metodom pracy. Starsze przedszkolaki podczas zabaw i zajęć wykazały się dużym zaangażowaniem i wiedzą dotyczącą nie tylko praw ale i obowiązków dzieci. Niezwykle pomocne w upowszechnianiu praw dziecka okazały się materiały i pomoce przygotowane przez pomysłodawcę projektu – UNICEF. Niezwykle atrakcyjne dla dzieci okazały się kolorowanki, gra Memory i quiz.
Mamy nadzieję, że udział w projekcie zaprocentuje większą świadomością dotyczącą własnych praw, a jednocześnie, życzliwością, tolerancją, empatią w stosunku do innych dzieci.