Bezpieczne Przedszkole

Ogólnopolski program „Bezpieczne Przedszkole” autorstwa Agaty Gabrysz i Aleksandry Baraniak, skierowany jest do dzieci, rodziców oraz pracowników przedszkola. Zawiera treści z nowej podstawy programowej a główny nacisk kładzie na zdrowie i bezpieczeństwo. Jego podstawowym celem jest wyrabianie u dzieci nawyków i umiejętności związanych z bezpieczeństwem i zdrowiem przy aktywnym współudziale rodziców. Celem programu jest też wprowadzanie zmian w placówce tak, by była miejscem bezpiecznym dla dzieci i pracowników.

W każdym przedszkolu bezpieczeństwo dzieci było, jest i będzie najistotniejszą sprawą. Zdrowie, życie i bezpieczeństwo dzieci stanowi wartość, o którą troszczą się wspólnie rodzice, nauczyciele, a także różnego rodzaju organizacje.

Program ma pomóc w przekazaniu dzieciom wiedzy i umiejętności mających uchronić je
w przyszłości przed niebezpieczeństwem i przygotować do rozważnego i mądrego udziału w dorosłym życiu.

Bardzo ważne jest uwrażliwienie dzieci na niebezpieczeństwo, które może się pojawić w czasie zabawy, na kształtowanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań, promowanie pomysłów na bezpieczne spędzanie wolnego czasu, pomoc dzieciom w rozumieniu reguł i norm, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w kontaktach z innymi. Wiek przedszkolny jest najbardziej właściwy do wyrabiania u dzieci umiejętności i nawyków a osiągnięcie znaczących efektów, kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec problemów bezpieczeństwa i zdrowia wymaga działań systematycznych i długofalowych.

Cele szczegółowe programu to:
– poznanie najbliższego środowisk
– wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa
– rozbudzanie zainteresowań bezpieczeństwem i kulturą ruchu drogowego
– doskonalenie orientacji przestrzennej, kształcenie spostrzegania wzrokowo – słuchowego i wyobraźni przestrzenno – czasowej, sprawności psycho – motorycznej, uwagi, przewidywania następstw i skutków swoich działań
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania sprzętów bezpiecznych i niebezpiecznych oraz umiejętności posługiwania się nimi
– kształtowanie pojęcia „obcy”, uświadomienie dzieciom zagrożenia ze strony nieznajomych
– przekazanie podstawowych informacji na temat obchodzenia się z lekarstwami
– poznanie podstawowych zasad zachowania się podczas zaistniałego niebezpieczeństwa (pożaru, wypadku drogowego, choroby itp.)
– rozwijanie sprawności fizycznej
– wdrażanie do zdrowego trybu życia
– kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.

Skip to content