Program „Optymistyczne Przedszkole” oparty jest na idei głoszonej przez amerykańskiego profesora psychologii Martina E. P. Seligmana.
Autorkami tego ogólnopolskiego programu są Irena Dzierzgowska i Mirella Nawrot.
Optymiści lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają, zakładają długotrwałe i szczęśliwe małżeństwa, utrzymują więź ze swoimi dziećmi, a nawet dłużej żyją.
Według programu celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach.
Nawet najciekawsze programy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów bez wsparcia Rodziców. Wszelkie zabiegi wychowawcze powinny być podejmowane zarówno na terenie przedszkola jak i domu rodzinnego, powinny być spójne i mają doprowadzić dziecko do zachowań i działań zgodnych
z przyjętymi, ogólne akceptowanymi normami społeczno – moralnymi.
Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców jest takie wychowanie dzieci, aby przejawiały one zachowania i działania konstruktywne, życzliwe i przyjazne dla innych ludzi. Ważne jest też by dzieci były zgodne, chętne do pomocy i współpracy, tolerancyjne, by kochały to, co jest naprawdę cenne i godne kochania, były wrażliwe na krzywdę ludzką i niesprawiedliwość, zaangażowane we wszystko to, co może maksymalizować szczęście każdego człowieka.
Główne cele programu:
– rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów
– swobodne wyrażanie próśb i oczekiwań przez dzieci
– dostrzeganie i wzmacnianie sukcesu każdego dziecka
– rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości
– tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi
– uczenie jak radzić sobie w różnych sytuacjach
– rozwijanie zainteresowań i talentów
– uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym oraz przyjaźni.
Mamy nadzieję, że naszych wychowanków będzie cechował najwyższy poziom optymizmu, będą:
– odważni i samodzielni
– dobrzy, życzliwi i uprzejmi
– odróżniać dobro od zła
– uczciwi, prawdomówni
– mieli poczucie pewności i wiary w swoje możliwości
– współczujący i empatyczni
– przyjaźnie nastawieni do kolegów i koleżanek
– chętni do współpracy
– otwarci na świat, chętni do nauki
– mieli szerokie zainteresowania
– rozwijać swoje talenty